"Алексеи Алексеичи" бунинских рассказов: параметры интеграции несобранного цикла

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2021

Ключевые слова: И. А. Бунин, несобранный цикл, нарратология, ономатопоэтика, метапозиция, i. a. bunin, metaposition, narratology, onomatopoetics, unassembled prosaic cycle

Аннотация: Анализируется рассказ И. А. Бунина «Алексей Алексеич», который является центральным звеном несобранного цикла с героем по имени Алексей Алексеевич (в цикл также входят рассказы «Архивное дело» и «Надписи»). Реконструируется циклообразовательная стратегия автора, выраженная в метапозиции Бунина по отношению к литературе как эстетичеПоказать полностьюской деятельности. В рассказе «Алексей Алексеич» Бунин, с одной стороны, дискредитирует роль словесного знака в культуре путем пародийного снижения авторитетных претекстов и полемики с ними (Л. Н. Толстой). В русле этой линии писатель задействует тему характерного для модернистов экспериментального отношения к словесному знаку (образ Потехина), а также вводит мотивы шутовства и ораторствующего поведения (с аллюзиями к образу М. Горького). С другой стороны, сопоставление разных редакций «Алексея Алексеича», а также выявляемая связь с двумя другими текстами несобранного цикла показывает, что писатель реабилитирует слово и литературную деятельность на уровне ономатопоэтической и нарративной организации рассказа. В этом аспекте роль словесного знака в культуре оправдывается его уникальной способностью противостоять смерти и забвению. The paper analyzes I. A. Bunin’s short story “Alexey Alekseich,” which is the central element of the unassembled cycle with a hero named Alexey Alekseevich. The cycle also includes short stories “The Archival File” and “Inscriptions.” A reconstruction of the writer’s strategy of composing the cycle expressed in Bunin’s metaposition towards literature as an aesthetic activity is carried out. Bunin actualizes the expressiveness of the authors’ proper noun (patronymic name) to hold a dialogue with his predecessors and intensify a debate with contemporaries in the literary field. On the one hand, in “Alexey Alekseich,” Bunin diminishes the role of a literary word in culture by parodying authoritative pretexts and polemics with them (L. N. Tolstoy). In this way, the writer invokes the specific theme of modernists - experimental attitude to the literary sign (Potekhin’s character). In addition, he introduces motifs of tomfoolery and oratorical behavior (with allusions to M. Gorky). On the other hand, comparing the different editions of “Alexey Alekseich” and its linkage with other two texts of the unassembled cycle shows that Bunin rehabilitates an artistic word and literary activity by applying onomatopoetic and narrative devices in the poetics of his short story. In this aspect, the role of the literary sign in culture is justified by its unique ability to confront death and oblivion. Thus, Bunin’s short story “Alexey Alekseich” reveals extensive use of the meaning-forming possibilities of the proper name. The paper analyzes I. A. Bunin’s short story “Alexey Alekseich,” which is the central element of the unassembled cycle with a hero named Alexey Alekseevich. The cycle also includes short stories “The Archival File” and “Inscriptions.” A reconstruction of the writer’s strategy of composing the cycle expressed in Bunin’s metaposition towards literature as an aesthetic activity is carried out. Bunin actualizes the expressiveness of the authors’ proper noun (patronymic name) to hold a dialogue with his predecessors and intensify a debate with contemporaries in the literary field. On the one hand, in “Alexey Alekseich,” Bunin diminishes the role of a literary word in culture by parodying authoritative pretexts and polemics with them (L. N. Tolstoy). In this way, the writer invokes the specific theme of modernists – experimental attitude to the literary sign (Potekhin’s character). In addition, he introduces motifs of tomfoolery and oratorical behavior (with allusions to M. Gorky). On the other hand, comparing the different editions of “Alexey Alekseich” and its linkage with other two texts of the unassembled cycle shows that Bunin rehabilitates an artistic word and literary activity by applying onomatopoetic and narrative devices in the poetics of his short story. In this aspect, the role of the literary sign in culture is justified by its unique ability to confront death and oblivion. Thus, Bunin’s short story “Alexey Alekseich” reveals extensive use of the meaning-forming possibilities of the proper name. © 2021 Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Institute of Philology. All rights reserved. The paper analyzes I. A. Bunin's short story "Alexey Alekseich," which is the central element of the unassembled cycle with a hero named Alexey Alekseevich. The cycle also includes short stories "The Archival File" and "Inscriptions." A reconstruction of

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Сибирский философский журнал

Выпуск журнала: 1

Номера страниц: 144-157

ISSN журнала: 25417517

Место издания: Новосибирск

Издатель: Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Новосибирский национальный исследовательский государственный университет

Персоны

Вхождение в базы данных