Закономерности личностно-обусловленного восприятия городской среды вузовской молодежью из двух сибирских городов : научное издание

Описание

Перевод названия: Patterns of personality-driven perception of the urban environment of high school youth from two siberian cities

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2014

Ключевые слова: самоосуществление, самодетер-минация, SELF-realization, self-determination, basic values, self-organizing activities, personality-driven perception, urban environment, socio-cultural conditions, базисные ценности, самоорганизация деятельности, личностно-обусловленное восприятие, городская среда, социокультурные условия

Аннотация: Приведены результаты исследования закономерностей личностно-обусловленного восприятия городской среды вузовской молодежью из двух сибирских городов (Лесосибирск, Томск). В исследовании приняли участие студенты старших курсов, магистранты и аспиранты, изучающие специальности негуманитарного профиля. В качестве гипотезы выступило преПоказать полностьюдположение о том, что свойственные юношам и девушкам личностные особенности влияют на характер восприятия и оценки ими городской среды. Соответственно, чем в большей степени молодыми людьми осознан и раскрыт их личностный потенциал, тем больше возможностей для самореализации они смогут заметить в условиях города. Установлено, что на характер восприятия молодыми людьми условий города оказывают влияние такие их личностные свойства, как способность к самоорганизации, склонность к самодетерминации и системной рефлексии, выраженность базовых карьерных ориентаций. Они выступают своеобразной основой для позитивного восприятия вузовской молодежью среды города. Как следствие молодые люди с высокими показателями личностного потенциала сосредоточены на выделении возможностей для самореализации в условиях города. Ригидность, невысокий уровень развития способности к самоорганизации, склонность к самокопанию и фантазированию, напротив, характерны для молодых людей, негативно оценивающих городскую среду. В связи с этим вузовская молодежь с низкими показателями личностного потенциала замечает в условиях города лишь препятствия для личностно-профессионального развития. The article presents the results of research of the patterns of personality-driven perception of the urban environment of high school youth from two Siberian cities - Lesosibirsk (Krasnoyarsk Territory) and Tomsk. It was attended by students, undergraduates and graduate students studying a degree in non-humanitarian profile. As the hypothesis was the assumption that typical for young men and women personal characteristics affect the nature of perception and evaluation of their urban environment. Accordingly, the more young people have realized and disclosed their personal potential, the greater opportunities for self-realization they would be able to see in the city. Using the method of cluster analysis (method of k-means) two clusters were selected in Lesosibirsk and Tomsk samples. High school youth from cluster 1 in both samples is characterized by low rates of personal potential and the negative evaluation of the conditions of the city. Boys and girls from cluster 2, in contrast, are characterized by high rates of personal potential and a positive view of the urban environment. Such personal characteristics as the ability to self-organization, the tendency to self-determination and systemic reflection, the manifestation of basic career orientations are the basis for a kind of positive perception of high school youth environment of the city. As a consequence, young people with high levels of personal potential focus on highlighting opportunities for self-realization in the city. In cluster 2 in both samples correlations between the level of development of the personal characteristics of boys and girls and their proposed subjective evaluation of the environment of the city in relation to opportunities for self-expression are positive. Rigidity, low level of development of the ability of self-organization, the tendency to self- observation and fantasy, by contrast, are typical for young people with negative evaluation of the urban environment. In this regard, young people with higher education with low personal potential notice in the city only obstacles to personal and professional development. However, in cluster 1 in both samples, the nature of the correlation relationships between the level of development of personal characteristics of high school youth and their realizability of basic values in the urban environment is ambiguous, because they can be both positive and negative. In addition, young people from cluster 1 in Lesosibirsk and Tomsk samples are focused on starting a business, but do not have a developed capacity for self-organization, and therefore tend to assess negatively the urban environment because it does not provide the opportunity to realize the basic value of "feeling safe".

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Сибирский психологический журнал

Выпуск журнала: 54

Номера страниц: 28-47

ISSN журнала: 17267080

Место издания: Томск

Издатель: Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования "Национальный исследовательский Томский государственный университет"

Персоны

  • Мартынова Марина Александровна (Лесосибирский педагогический институт - филиал ФГ АОУ ВПО «Сибирский федеральный университет» (Лесосибирск, Россия))
  • Будакова Анна Васильевна (Томский государственный университет)

Вхождение в базы данных