Медиафутурология: «журналистика смысла» в условиях роботизации медиапроизводства и общества

Описание

Перевод названия: Media Futurology: Sense Journalism Vis-a??-Vis Robotization of Media Production and Society

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2016

Ключевые слова: медиафутурология, футурология, будущее, медиапроизводство, роботизация труда, медиаобразование, media futurology, futurology, future, media production, labor robotics, media education

Аннотация: Автор поднимает вопрос о необходимости развития такого направления, как медиафутурология, и описывает неизбежные изменения в медиапроизводстве и журналистике. Делается прогноз, согласно которому из-за начавшейся роботизации медиапроизводства неизбежно сокращение журналистов, занятых в производстве новостного контента. В то же времяПоказать полностьюсохранится спрос на журналистов, занимающихся более сложными видами деятельности: интерпретацией событий, осмыслением реальности. This paper concerns the need for futurology research in the media sphere and journalism practice. We can see fast changes in media consumption, audience fragmentation, formation of closed information communities and other trends. Unfortunately, future is not seen as a core subject for universities media science and journalism education. However, the technical sphere evolution and realization of Galileo’s idea of mathematicisation of nature have involved the robotisation process even in such fields as journalism. Use of computer programs for writing news and fact verification raises the question about survival of this profession and a place for people in the media communication process. This question is particularly important for the western model of journalism, in which it is understood as a social service, when the majority of journalists deal with facts alone (fact finding, verification and dissemination) and some can interpret facts and explain reality. Journalists come to compete with computers and drones: modern education courses offer training in programming languages, data journalism and the like. But there is another way, which the author calls “sense journalism”. The audience wants not only strict fact registration, but also information about the desirable future and the related ideals, values, and meanings. Prescriptive information makes us value facts and find a way of acting. In the conditions of the growing complexity of social practice and social fragmentation this model of journalism can help the profession to survive. We need to discuss the effective and prompt means for developing competences that are demanded for this “sense journalism”.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Медиаскоп

Выпуск журнала: 1

Номера страниц: 4-4

ISSN журнала: 20748051

Место издания: Москва

Издатель: Факультет журналистики Федерального государственного образовательного учреждения высшего образования Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова

Персоны

Вхождение в базы данных