Самоопределение как основная компетенция предпринимателя в сфере образования : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2025

Идентификатор DOI: 10.23951/2307-6127-2025-1-36-45

Ключевые слова: entrepreneurship in education, entrepreneurial competencies, methods of developing competence in the field of self-determination, reflection, new educational products, предпринимательство в образовании, компетенции предпринимателя, способы формирования компетентности в области самоопределения, рефлексия, новые образовательные продукты

Аннотация: В статье рассматриваются современные тенденции в области развития предпринимательства, значимость молодежного предпринимательства и формирование соответствующих компетенций в условиях университета. Особое внимание уделяется предпринимательству в сфере образования. На примере разворачивания программы бакалавриата «Образовательные прПоказать полностьюоекты: управление и предпринимательство» в Московской высшей школе социальных и экономических наук авторы рассуждают о способности к самоопределению как ключевой для предпринимательской деятельности в образовании. В статье предложены практики развития способности к самоопределению, разработаны критерии диагностики ее становления. The article discusses current trends in the field of entrepreneurship development, the importance of youth entrepreneurship and the formation of relevant competencies in a university setting. Particular attention is paid to entrepreneurship in the field of education. Based on the example of the implementation of the bachelor’s program “Educational Projects: Management and Entrepreneurship” at the Moscow Higher School of Economics and the Teodor Shanin University of Economics, the authors talk about the ability for self-determination as the key to entrepreneurship in education. The article proposes methods for developing the ability to self-determination, and develops diagnostic criteria for its development. It is considered that the formation of the ability to self-determination occurs through the organization of a special type of situations with a high level of uncertainty. Such educational situations themselves require stopping and transformation (additional definition), since they are internally contradictory. They allow students to discover their own boundaries and meaningful gaps. In accordance with these principles, an educational test for the development of selfdetermination ability, conducted in the course “Fundamentals of Leadership: Challenge, Choice, Action”, is described. Within the framework of this educational test, the results of students’ construction of a self-determination tool and the criteria that this tool meets are described.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Научно-педагогическое обозрение

Выпуск журнала: 1

Номера страниц: 36-45

ISSN журнала: 23076127

Место издания: Томская область, Томск

Издатель: Томский государственный педагогический университет

Персоны

  • Федоренко Елена Юрьевна (Институт общественных наук РАНХиГС)
  • Дрейцер Софья Ильинична (Московский городской педагогический университет)
  • Островерх Ангелина Игоревна (Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики")

Вхождение в базы данных