Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2023
Идентификатор DOI: 10.17223/23088451/21/6
Ключевые слова: educational event, atonement, correctional institution, concept, repentance, means of correction, воспитательное мероприятие, искупление вины, исправительное учреждение, концепция, раскаяние, средство исправления
Аннотация: Обосновывается необходимость оптимизации воспитательной работы с осужденными, отбывающими лишение свободы на определенный срок, на уровне специального познания. Предлагается осуществлять анализ воспитательной работы с осужденными в преломлении коммуникативной теории наказания, которая опирается на ретрибутивизм. Отмечаются проблемнПоказать полностьюые поля относительно пределов реализации коммуникативного ретрибутивизма при осуществлении воспитательного воздействия на осужденных. Постулируется недопустимость либеральных инициатив при реализации исправительно-воспитательного воздействия на осужденных. The article lists the factors that complicate educational work with convicts serving imprisonment for determined period. The author argues that the educational work can be improved only by means of an ordered system of judgments and provisions that allow adequate explanation of the content, forms, methods, and techniques of implementing the considered means of correction. The methodological foundations of the private theory of educational work with convicts are indicated as a level of special knowledge. The content of educational work with imprisoned convicts is disclosed through the prism of the communicative theory of punishment, based on the ideas of retributivism. According to this theory, criminal punishment should be assessed as a manifestation of a well-deserved censure and repentance of the convict, who acknowlesges the offence. The author shows that Aleksandr L. Remenson's teaching contains a set of judgments and provisions that reflect the retributive nature of criminal punishment, including the postulates of communicative retributivism. The problems discussed refer to the limits of the communicative theory in the practice of carrying out educational work with convicts. The author warns that the process of education of and dialogue with a convict must not result in unjustified liberalization of penal legislation and indiscriminate humanization of criminal punishment.
Журнал: Уголовная юстиция
Выпуск журнала: № 21
Номера страниц: 34-38
ISSN журнала: 23088451
Место издания: Томск
Издатель: Национальный исследовательский Томский государственный университет