Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2023
Ключевые слова: polymer bitumen binder, asphalt polymer concrete, thermoplastics, compositions, properties, experiment, industrial oil, regression equations, полимербитумное вяжущее, асфальтополимербетон, термоэластопласт, составы, свойства, эксперимент, индустриальное масло, уравнения регрессии
Аннотация: Приводятся результаты исследований дорожного асфальтополимербетона (АПБ), который предполагается использовать в Сибирском регионе, в частности, в г. Красноярске и Красноярском крае. Для приготовления асфальтобетона применялась полимерная добавка в виде термоэластопласта марки ДСТ-30. Представлены результаты исследований с помощью ИПоказать полностьюК-спектроскопических методов процессов взаимодействия битума и ДСТ, растворенного в индустриальном масле. Установлено, что изменение физических свойств битума при введении в его состав добавки ДСТ является следствием химического взаимодействия в изучаемом композиционном вяжущем. На ранее разработанном составе полимербитумного вяжущего (ПБВ) приготовлены горячие асфальтополимербетоны. Даны рекомендации по заводской технологии приготовления асфальтобетона. Полученные составы предложены для производственного внедрения дорожным организациям г. Красноярска. The paper presents the results of research into the road polymer-modified asphalt (PMA) concrete, which is supposed to be used in the Siberian region, in particular, in the city of Krasnoyarsk and the Krasnoyarsk Territory. For the preparation of asphalt concrete, a polymer additive was used in the form of DST-30 grade thermoplastic elastomer. In addition, the results of studies using IR spectroscopic methods of the processes of interaction between bitumen and DST dissolved in industrial oil are presented. It has been established that the change in the physical properties of bitumen when DST is added to its composition is a consequence of chemical interaction in the studied composite binder. On the previously developed composition of the polymer bitumen binder, hot asphalt polymer concretes were prepared, which were studied for the main physical and mechanical indicators. The resulting compositions meet the regulatory requirements. When compared with the properties of asphalt concrete on "pure" bitumen, it was found that the introduction of a polymer additive leads to an increase in durability at 20 and 500C, water resistance and strength reduction at 00C, which indicates an increased crack resistance at a negative temperature of polymer-modified asphalt concrete compared to regular asphalt concrete. Recommendations on the factory technology for the preparation of asphalt concrete are given. The resulting compositions are proposed for industrial implementation by road maintenance bodies and firms in the city of Krasnoyarsk.
Журнал: Инженерный вестник Дона
Выпуск журнала: №4
Номера страниц: 580-590
ISSN журнала: 20738633
Место издания: Ростов-на-Дону
Издатель: Ростовское региональное отделение общероссийской общественной организации «Российская инженерная академия»