Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2023
Ключевые слова: financial accessibility, digital services, remote access channels, demand for financial services, quality of financial services, financial literacy of the population, финансовая доступность, цифровые услуги, дистанционные каналы доступа, востребованность финансовых услуг, качество финансовых услуг, финансовая грамотность населения
Аннотация: В статье исследована актуальная проблема - доступность финансовых услуг и методы ее оценки. Изучены методики оценки доступности финансовых услуг Банка России, международных финансовых организаций, а также подходы, предлагаемые учеными. Основные критерии оценки основаны как на количественных показателях, так и на социологических опрПоказать полностьюосах и включают качество финансовых услуг, ценовую доступность, развитость финансовой инфраструктуры, полезность, безопасность. В результате исследования выявлена проблема отсутствия единых количественных критериев, особенно в регионах России, где существуют сложности с получением информации. Требуется унифицированная методология, применимая к оценке доступности финансовых услуг в России, в том числе на региональном уровне. The article examines the actual problem - the availability of financial services and methods of its assessment . The methods of assessing the availability of financial services of the Bank of Russia, international financial organizations, as well as approaches proposed by scientists have been studied . The main evaluation criteria are based on both quantitative indicators and sociological surveys and include the quality of financial services, affordability, the development of financial infrastructure, utility, security The study revealed the problem of the lack of uniform quantitative criteria, especially in the regions of Russia, where there are difficulties with obtaining information . A unified methodology is required to assess the availability of financial services in Russia, including at the regional level The article examines the actual problem - the availability of financial services and methods of its assessment . The methods of assessing the availability of financial services of the Bank of Russia, international financial organizations, as well as approaches proposed by scientists have been studied . The main evaluation criteria are based on both quantitative indicators and sociological surveys and include the quality of financial services, affordability, the development of financial infrastructure, utility, security The study revealed the problem of the lack of uniform quantitative criteria, especially in the regions of Russia, where there are difficulties with obtaining information . A unified methodology is required to assess the availability of financial services in Russia, including at the regional level
Журнал: Банковское дело
Выпуск журнала: № 2
Номера страниц: 36-40
ISSN журнала: 20714904
Место издания: Москва
Издатель: Нестеренко Владимир Федорович, Нестеренко Марина Юрьевна