Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2022
Идентификатор DOI: 10.34670/AR.2022.35.55.088
Ключевые слова: development, sustainable development, education, education model, development of education models, развитие, устойчивое развитие, образование, модель образования, разработка моделей образования
Аннотация: В статье исследуется проблема разработки моделей для устойчивого развития посредством определения изменений в педагогической системе образования в интересах устойчивого развития. Обосновывается возможность разработки разноуровневых моделей образования для устойчивого развития, включая модель устойчивого развития для отдельной дисциПоказать полностьюплины, модель для модуля дисциплин и модель для образовательной программы. Определяется целесообразность разработки модели устойчивого развития высокого уровня, соответствующей системно-комплексному преобразованию в рамках образовательной программы определенного направления подготовки профессионалов. Научная новизна исследования состоит в систематизации и обобщении научных представлений относительно образования для устойчивого развития, его сущности, результатов такого образования в форме сформированности преобразующего интеллекта и профессиональной ответственности на основе нравственного императива в новой системе гуманистических ценностей. The article deals with the problem of developing models for sustainable development by identifying changes in the pedagogical system of education in the interests of sustainable development. It substantiates the possibility of developing multilevel education models for sustainable development, including a model of sustainable development for a discipline, a model of sustainable development for a module of disciplines, and a model of sustainable development for an educational program. The authors of the article make an attempt to determine the expediency of developing a high-level sustainable development model corresponding to a system-integrated transformation within the educational program of a certain direction in professional training. The scientific novelty of the research consists in the systematization and generalization of scientific ideas about education for sustainable development, its essence, and the results of such education in the form of the formedness of transformative intelligence and professional responsibility on the basis of the moral imperative in a new system of humanistic values. The authors come to the conclusion that the content of technical and technological directions in vocational education should include the optimal use of limited resources and the use of environmental technology, including the extraction and processing of raw materials, the creation of environmentally acceptable products, as well as the minimization, processing and disposal of waste.
Журнал: Педагогический журнал
Выпуск журнала: Т.12, №5-1
Номера страниц: 684-692
ISSN журнала: 22235434
Место издания: Ногинск
Издатель: Аналитика Родис