Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2022
Идентификатор DOI: 10.13187/bg.2022.3.1348
Ключевые слова: siberia, Yenisei, northern sea route, arctic, Turukhansk, Kara Sea, shipping conditions, research, traveler, description of the Yenisei, сибирь, Енисей, северный морской путь, арктика, Туруханск, Карское море, судоходные условия, исследование, путешественник, описание Енисея
Аннотация: Проблема судоходного использования Арктики постоянно привлекает внимание исследователей. На рубеже XX-XXI веков вопрос об Арктическом судоходстве стал подниматься чаще, что было обусловлено как глобальным потеплением, освобождающим этот регион ото льда и делающим его более доступным для судоходства и научного исследования, так и раПоказать полностьюзвитием техники и транспорта, позволяющим исследовать данный регион. В поддержании интереса к вопросу северного судоходства важную роль играет и значение Арктического региона для мирового транспортного сообщения. Объектом изучения данной статьи является история исследования Северного морского пути, а именно - Енисея. В поле зрения авторов находятся экспедиции, совершенные как соотечественниками, так и европейскими мореплавателями. Авторы отмечают, что на первоначальном этапе изучения Северного морского пути наиболее активными были исследователи из Европы, в то время как царское правительство в существовании морского сообщения с Европой видело угрозу своей монополии в Сибири. Ситуация изменилась только во второй половине XIX века, когда, благодаря инициативе частных лиц и изменившейся позиции правительства, Северный морской путь был открыт вновь. В конце XIX века правительство взяло на себя активную роль в изучении Северного морского пути, учреждая экспедиции по исследованию устьев Енисея, Оби и части Карского моря. На примере описаний судоходных условий Енисея, типов используемых судов авторами поднят вопрос о трудностях, с которыми сталкивались участники исследовательских экспедиций, а также местное население, проживавшее в низовьях Енисея. The problem of navigation in the Arctic region is constantly in the focus of attention of researchers. At the turn of the XX-XXI centuries, the issue of Arctic shipping began to be raised more often, which was due both to global warming, freeing this region from ice and making it more accessible for navigation and scientific research, and the development of technology and transport, allowing to explore this region. In maintaining interest in the issue of northern shipping, the importance of the Arctic region for world transport links also plays an important role. The object of study of this article is the history of the study of the Northern Sea Route, namely the Yenisei. In the field of view of the authors are expeditions made by both compatriots and European navigators. The authors note that at the initial stage of the study of the Northern Sea Route, researchers from Europe were the most active, while the tsarist government saw a threat to its monopoly in Siberia in the existence of sea communication with Europe. The situation changed only in the second half of the 19th century, when, thanks to the initiative of private individuals and the changed position of the government, the Northern Sea Route was reopened. At the end of the 19th century, the government took an active role in the study of the Northern Sea Route, establishing expeditions to explore the mouths of the Yenisei, the Ob and part of the Kara Sea. On the example of the descriptions of the Yenisei navigation conditions, the types of vessels used, the authors raised the issue of the difficulties faced by the participants of the research expeditions, as well as the local population living in the lower reaches of the Yenisei. The problem of navigation in the Arctic region is constantly in the focus of attention of researchers. At the turn of the XX–XXI centuries, the issue of Arctic shipping began to be raised more often, which was due both to global warming, freeing this region from ice and making it more accessible for navigation and scientific research, and the development of technology and transport, allowing to explore this region. In maintaining interest in the issue of northern shipping, the importance of the Arctic region for world transport links also plays an important role. The object of study of this article is the history of the study of the Northern Sea Route, namely the Yenisei. In the field of view of the authors are expeditions made by both compatriots and European navigators. The authors note that at the initial stage of the study of the Northern Sea Route, researchers from Europe were the most active, while the tsarist government saw a threat to its monopoly in Siberia in the existence of sea communication with Europe. The situation changed only in the second half of the 19th century, when, thanks to the initiative of private individuals and the changed position of the government, the Northern Sea Route was reopened. At the end of the 19th century, the government took an active role in the study of the Northern Sea Route, establishing expeditions to explore the mouths of the Yenisei, the Ob and part of the Kara Sea. On the example of the descriptions of the Yenisei navigation conditions, the types of vessels used, the authors raised the issue of the difficulties faced by the participants of the research expeditions, as well as the local population living in the lower reaches of the Yenisei. © 2022 International Network Center for Fundamental and Applied Research. All rights reserved.
Журнал: Былые годы
Выпуск журнала: № 17
Номера страниц: 1348-1356
ISSN журнала: 20739745
Место издания: Washington DC
Издатель: Cherkas Global University