Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2022
Идентификатор DOI: 10.32744/pse.2022.4.2
Ключевые слова: digitalization, distance education, blended learning, John Amos Comenius, B. Bloom's classification, student-centered education, creativity, adaptive learning, flipped classroom, flipped learning, proactive learning, national education, elitism, lecture, цифровизация, дистанционное образование, смешанное обучение, Я.А. Коменский, классификация Б. Блума, студентоцентрированное образование, творчество, адаптирующее обучение, перевёрнутый класс, перевёрнутое обучение, упреждающее обучение, национальное образование, элитаризация, лекция
Аннотация: Introduction. Traditional education is often opposed to other approaches as some kind of unacceptable extreme. Meanwhile, traditional education represents the nature of a person's creative potential, where both reproductive and creative aspects are significant. The task of innovation-oriented education is due to the balance of the Показать полностьюnoted aspects of creativity in the context of the content of education, its temporal and other limitations, and, most importantly, the actual as opposed to the declared demand of society for the creative qualities of a citizen, primarily his or her capacity for breakthrough innovations. The purpose of the study is to substantiate the theoretical and practical foundations of innovation-oriented education. Methods. The legacy of John Amos Comenius, the "flipped learning" paradigm in its evolutionary development according to the creative and co-creative methodological foundations of the author’s technology and the "adapting learning" paradigm, a model of education in the discourse of an elitist socio-cultural reality are used herein as a methodological basis for the training of an innovative specialist. Results. The author's technology of "adaptive learning" is revealed. It provides for the organization of training in the form of an unconventional sequence of classes. At the same time, practical or seminar classes held before the lecture are aimed at self-actualization of the educational material problems by the trainee. Adaptive learning can be perceived as a modern version of the "flipped classroom" technology ("flipped learning"), which, under conditions of blended learning, becomes the dominant paradigm of education. It is recommended to widely introduce the adaptive learning technology (paradigm) based on the creativity and co-creation methodology. Conclusion. In the future, the academic lecture inherent in traditional education will act in the system of higher education as a significant feature of an advanced educational institution. The key features of innovation-oriented educational activity are associated with harmoniously combined reproductive and creative manifestations of the learning process, being determined by the coordinated change of the teacher and student. They are conditioned by the search, self-actualized, "problematically matured" cognitive activity of the student. These features characterize a promising technology (paradigm) of "adaptive learning". Введение. Традиционное обучение нередко противопоставляется иным подходам как некая неприемлемая крайность. Вместе с тем, традиционное обучение отражает природу творческого потенциала человека, где значимы и репродуктивная его сторона, и креативная. Задача инновационно-ориентированного образования обусловлена балансом отмеченных сторон творческого потенциала в контексте содержания образования, его темпоральных и иных ограничений, а, самое главное, реального, а не декларируемого запроса общества на творческие качества гражданина, прежде всего его способность к прорывным инновациям. Целью исследования является обоснование теоретических и практических оснований инновационно-ориентированного образования. Методология исследования. В качестве методологических основ подготовки инновационного специалиста используется наследие Я.А. Коменского, парадигма «перевёрнутое обучение» в её эволюционном развитии согласно творческим и сотворческим методологическим основаниям авторской технологии и парадигмы «адаптирующее обучение», модель образования в дискурсе элитаризирующейся социокультурной реальности. Результаты. Раскрывается авторская технология «адаптирующее обучение». Она предусматривает организацию обучения в виде нетрадиционной последовательности проведения занятий. При этом практическое или семинарское занятия, проводимые до лекции, нацелены на самоактуализацию обучаемым проблематики учебного материала. Адаптирующее обучение может рассматриваться как современная разновидность технологии «перевёрнутый класс» («перевёрнутое обучение»), которая в условиях смешанного обучения становится доминирующей парадигмой образования. Рекомендуется широкое внедрение технологии (парадигмы) адаптирующего обучения, базирующейся на методологии творчества и сотворчества. Заключение. Присущая традиционному обучению академическая лекция в будущем будет выступать в системе высшего образования значимым признаком передового учебного заведения. Ключевые признаки инновационно-ориентированной образовательной деятельности связаны с гармонично сочетающимися репродуктивно-креативными проявлениями процесса обучения, обусловлены поисковой, самоактуализированной, «проблемно назревшей» познавательной деятельностью обучаемого, детерминированы согласованным изменением преподавателя и студента. Указанные признаки характеризуют перспективную технологию (парадигму) «адаптирующее обучение». Introduction. Traditional education is often opposed to other approaches as some kind of unacceptable extreme. Meanwhile, traditional education represents the nature of a person's creative potential, where both reproductive and creative aspects are significant. The task of innovation-oriented education is due to the balance of the noted aspects of creativity in the context of the content of education, its temporal and other limitations, and, most importantly, the actual as opposed to the declared demand of society for the creative qualities of a citizen, primarily his or her capacity for breakthrough innovations. The purpose of the study is to substantiate the theoretical and practical foundations of innovation-oriented education. Methods. The legacy of John Amos Comenius, the "flipped learning" paradigm in its evolutionary development according to the creative and co-creative methodological foundations of the author’s technology and the "adapting learning" paradigm, a model of education in the discourse of an elitist socio-cultural reality are used herein as a methodological basis for the training of an innovative specialist. Results. The author's technology of "adaptive learning" is revealed. It provides for the organization of training in the form of an unconventional sequence of classes. At the same time, practical or seminar classes held before the lecture are aimed at self-actualization of the educational material problems by the trainee. Adaptive learning can be perceived as a modern version of the "flipped classroom" technology ("flipped learning"), which, under conditions of blended learning, becomes the dominant paradigm of education. It is recommended to widely introduce the adaptive learning technology (paradigm) based on the creativity and co-creation methodology. Conclusion. In the future, the academic lecture inherent in traditional education will act in the system of higher education as a significant feature of an advanced educational institution. The key features of innovation-oriented educational activity are associated with harmoniously combined reproductive and creative manifestations of the learning process, being determined by the coordinated change of the teacher and student. They are conditioned by the search, self-actualized, "problematically matured" cognitive activity of the student. These features characterize a promising technology (paradigm) of "adaptive learning". © 2022 LLC Ecological Help. All rights reserved.
Журнал: Перспективы науки и образования
Выпуск журнала: № 4
Номера страниц: 24-41
ISSN журнала: 23072334
Место издания: г. Воронеж
Издатель: Остапенко Роман Иванович