«Героическое» и «трагическое» в живописи неоклассицизма XVIII столетия (на примере анализа произведений Ж.-Л. Давида) : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2022

Идентификатор DOI: 10.17516/1997-1370-0893

Ключевые слова: heroic, tragic, hero, european art, modern history, neoclassicism, revolutionary classicism, painting by J.-L. David, reason, duty, service, героическое, трагическое, герой, европейское искусство, новое время, неоклассицизм, революционный классицизм, живопись Ж.-Л. Давида, разум, долг, служение

Аннотация: Статья посвящена рассмотрению проявления «героического» и «трагического» в творчестве родоначальника стиля «революционный классицизм», французского живописца Жака-Луи Давида (1748-1825). Данный автор внес значительный вклад в формирование стиля «неоклассицизм» в XVIII столетии, визуального образа героя своего времени, а также в целПоказать полностьюом общего восприятия героя в эпоху локальных и глобальных трансформаций. В своих работах Давид продемонстрировал, что качество героического и трагического может быть проявлено не только в идеальном античном образце - герое-полубоге и в образе святого мученика и праведника, заданного христианской культурой Средних веков и Возрождения. Герой Нового времени - человек, отдаленный от Бога, самостоятельно совершающий сложный выбор - выбор между личным и общественным, чувствами и долгом. Это человек культа Разума, культа, который, несмотря на краткий промежуток своего официального существования, не исчез из жизни социума, сохранив «взывание к разуму» в качестве важного элемента культуры перемен. С целью наиболее полного раскрытия особенностей визуализации «героического» и «трагического» в живописи неоклассицизма XVIII столетия проведен анализ исследовательских трудов по выбранной теме, рассмотрена творческая биография художника Жака-Луи Давида как одного из ключевых представителей стиля, а также осуществлен философско-искусствоведческий анализ одной из важнейших работ его «революционного классицизма» - «Ликторы приносят Бруту тела его сыновей», 1789 г. The article is devoted to the examination of the manifestation of the «heroic» and «tragic» in the works of the founder of the style of «revolutionary classicism», the French painter Jacques-Louis David (1748-1825). This author made a significant contribution to the formation of the «neoclassicism» style in the 18th century, the visual image of the hero of his time, as well as the general perception of the hero in general in the era of local and global transformations. In his works, David demonstrated that the quality of the heroic and the tragic can be manifested not only in the ideal antique model - the hero-demigod and in the image of the holy martyr and righteous man, given by the Christian culture of the Middle Ages and the Renaissance. The hero of the New Age is a person distant from God. Independently making a difficult choice - a choice between personal and social, feelings and duty. He is a man of the cult of Reason, a cult that, despite a short period of its official existence, has not disappeared from the life of society, retaining the «appeal to reason» as an important element of the culture of change. In order to fully reveal the features of visualization of the «heroic» and «tragic» in neoclassicism painting of the 18th century, an analysis of research works on the chosen topic is carried out, the creative biography of the artist Jacques-Louis David as one of the key representatives of the style is considered, and a philosophical and art history analysis of one of the most important works of his «revolutionary classicism» - «Lictors bring the bodies of his sons to Brutus», 1789. The article is devoted to the examination of the manifestation of the «heroic» and «tragic» in the works of the founder of the style of «revolutionary classicism», the French painter Jacques-Louis David (1748-1825). This author made a significant contribution to the formation of the «neoclassicism» style in the 18th century, the visual image of the hero of his time, as well as the general perception of the hero in general in the era of local and global transformations. In his works, David demonstrated that the quality of the heroic and the tragic can be manifested not only in the ideal antique model - the hero-demigod and in the image of the holy martyr and righteous man, given by the Christian culture of the Middle Ages and the Renaissance. The hero of the New Age is a person distant from God. Independently making a difficult choice - a choice between personal and social, feelings and duty. He is a man of the cult of Reason, a cult that, despite a short period of its official existence, has not disappeared from the life of society, retaining the «appeal to reason» as an important element of the culture of change. In order to fully reveal the features of visualization of the «heroic» and «tragic» in neoclassicism painting of the 18th century, an analysis of research works on the chosen topic is carried out, the creative biography of the artist Jacques-Louis David as one of the key representatives of the style is considered, and a philosophical and art history analysis of one of the most important works of his «revolutionary classicism» - «Lictors bring the bodies of his sons to Brutus», 1789. © Siberian Federal University. All rights reserved.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Журнал Сибирского федерального университета. Серия: Гуманитарные науки

Выпуск журнала: Т. 15, 6

Номера страниц: 867-878

ISSN журнала: 19971370

Место издания: Красноярск

Издатель: Сибирский федеральный университет

Персоны

Вхождение в базы данных