Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2022
Идентификатор DOI: 10.13187/bg.2022.2.749
Ключевые слова: A.N. Benois, national identity, silver Age, art, memories, creative intelligentsia, А.Н. Бенуа, национальная идентичность, серебряный век, искусство, воспоминания, творческая интеллигенция
Аннотация: В данной статье анализируется отражение идейно-эстетической борьбы и социально-культурной жизни России рубежа XIX-XX вв. в воспоминаниях А.Н. Бенуа. Расширены рамки традиционных исследований мемуаров деятелей Серебряного века как источников о культурных достижениях эпохи. Рассмотрены факторы, оказавшие влияние на развитие мировоззрПоказать полностьюенческой позиции Бенуа, его политические убеждения, сыгравшие значительную роль в определении его гражданской позиции по отношению к тем или иным явлениям общественной жизни. К таким факторам, прежде всего, можно отнести патриархальный уклад семьи, отличавшейся богатыми культурными традициями, годы учебы в гимназии Карла Мая, в которой он познакомился со своими будущими друзьями по творческой деятельности, встречи на лекциях с профессором Н. Коркуновым, знакомство с шедеврами русского искусства. Эволюция национальной идентичности А. Бенуа развивалась от частичного пренебрежения через знакомство с великими творческими достижениями к восхищению и прославлению русской культуры, в частности с помощью организации «Русских сезонов» в Париже. Анализ творческой деятельности художника дает возможность выявить его эстетические воззрения, которые предопределили его взаимоотношения с творческой элитой и меценатами. Проведенный сравнительный анализ воспоминаний Бенуа с трудами профессиональных историков и мемуаристов показывает их объективность и адекватное понимание автором сложившейся в стране общественно-политической ситуации. This article analyzes the reflection of the ideological and aesthetic struggle and socio-cultural life of Russia at the turn of the XIX-XX centuries in the memoirs of A.N. Benois. The scope of traditional studies of memoirs of the Silver Age figures as sources of cultural achievements of the period has been expanded. The factors that influenced the development of Benois’s worldview, his political beliefs, and played a significant role in determining his public stance in relation to certain phenomena of public life has been considered. First, such factors include the patriarchal way of life of the family distinguished by rich cultural traditions, the years of study at Karl Mayʼs School where he met his future friends in creative activity, meetings at lectures with Professor N. Korkunov, acquaintance with masterpieces of Russian art. The evolution of the national identity of A. Benois developed from partial neglect through acquaintance with great creative achievements to admiration and glorification of Russian culture, in particular through the organization of the Ballets Russes in Paris. The analysis of the artist's creative activity makes it possible to identify his aesthetic views that predetermined his relationship with the aristocracy of talent and art patrons. The comparative study of Benois’s memoirs with the works of professional historians and memoirists shows their objectivity and the author’s proper understanding of the socio-political situation in the country. This article analyzes the reflection of the ideological and aesthetic struggle and socio-cultural life of Russia at the turn of the XIX-XX centuries in the memoirs of A.N. Benois. The scope of traditional studies of memoirs of the Silver Age figures as sources of cultural achievements of the period has been expanded. The factors that influenced the development of Benois's worldview, his political beliefs, and played a significant role in determining his public stance in relation to certain phenomena of public life has been considered. First, such factors include the patriarchal way of life of the family distinguished by rich cultural traditions, the years of study at Karl May's School where he met his future friends in creative activity, meetings at lectures with Professor N. Korkunov, acquaintance with masterpieces of Russian art. The evolution of the national identity of A. Benois developed from partial neglect through acquaintance with great creative achievements to admiration and glorification of Russian culture, in particular through the organization of the Ballets Russes in Paris. The analysis of the artist's creative activity makes it possible to identify his aesthetic views that predetermined his relationship with the aristocracy of talent and art patrons. The comparative study of Benois's memoirs with the works of professional historians and memoirists shows their objectivity and the author's proper understanding of the socio-political situation in the country. © 2022 International Network Center for Fundamental and Applied Research. All rights reserved.
Журнал: Былые годы
Выпуск журнала: № 17
Номера страниц: 749-757
ISSN журнала: 20739745
Место издания: Washington DC
Издатель: Cherkas Global University