ЭТНИЧЕСКИЕ ПРОЦЕССЫ У АМУРСКИХ НИВХОВ : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2022

Идентификатор DOI: 10.31804/2542-1816-2022-6-2-144-154

Ключевые слова: Amur Nivkhs, population, demography, migration, linguistic, ethnocultural processes, assimilation, Амурские нивхи, численность, демография, миграции, языковые, этнокультурные процессы, ассимиляция

Аннотация: В Хабаровском крае проживает около половины нивхов страны. Численность их составила на основной этнической территории 1,6 тысяч человек, при этом 0,6 тыс. чел. из них - горожане. Летом 2021 года экспедиция СФУ провела среди них исследование современных этнических процессов. Осуществлён массовый опрос по 25-процентной выборке, состаПоказать полностьювлено 396 опросных листов. В статье рассмотрены демографические и миграционные, языковые и этнокультурные процессы, а также число национально-смешанных браков и метисация амурских нивхов. Языковая ассимиляция близка к завершению, несмотря на пытки организовать обучение этому языку. Доля смешанных семей приближается к 2/3, в основном браки заключаются с русскими. Доля метисов в составе нивхов достигла 4/5, а среди детей почти 100. Тем не менее, этническое самосознание народа довольно устойчиво, численность нивхов стабильна. The article considers the experience of the formation and development of the national school system for small indigenous and newcomer peoples of the Yenisei province in the critical period of 1920-1924, when there was a total restructuring of the education system at the state level in the conditions of the strongest socio-economic and political upheavals caused by the events of the February, October Revolution and Civil War. Undoubtedly, the process of building a national school had pronounced features of implementation in the conditions of the Siberian province - the ethnic composition of the province was extremely diverse and heterogeneous, remoteness from the central part of the country, difficult economic conditions played a large role.The study analyzes the legal and methodological framework that determined the process of formation of national education authorities and the infrastructure of educational institutions, as well as addressing the issue of lack of professional teaching staff. The theoretical basis of the research is the anthropological approach, comparative-historical, structural-functional, problem-chronological and statistical methods. The author concludes that, despite the consequences of the revolutions and the Civil War, in the 1920s. in the region, the tasks of the state national and educational policy were fully implemented, a comprehensive, unified and effective system of national schools for representatives of indigenous and alien peoples was created, and the formation of teaching staff was initiated.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Сибирский антропологический журнал

Выпуск журнала: Т. 6, 2

Номера страниц: 144-154

ISSN журнала: 25421816

Место издания: Красноярск

Издатель: Красноярская региональная общественная организация "Содружество просветителей Красноярья"

Персоны

Вхождение в базы данных