Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2022
Идентификатор DOI: 10.25018/0236_1493_2022_4_0_33
Ключевые слова: cargo traffic, continuous cutting, dragline, efficiency, haulage distance, process flow chart parameters, bench height, open pit mine production capacity, грузооборот, сплошная система разработки, экскаватор-драглайн, эффективность, расстояние транспортирования, параметры технологических схем, высота уступа, производственная мощность разреза
Аннотация: Рассмотрена возможность управлять производственной мощностью угольного разреза, изменяя объем вскрышного грузооборота при сплошной системе разработки угольного месторождения, представленного наклонной свитой пластов. На основании выявленных закономерностей графо-аналитическим методом определены параметры технологических схем экскавПоказать полностьюации, снижающие объем транспортной работы при заданной производственной мощности угольного разреза. В пределах изменяемых параметров ширины заходки, высоты отработки развала вскрышных пород драглайном и превышении площадки установки драглайна над кровлей верхнего пласта свиты определены закономерности изменения возможной производственной мощности угольного разреза и расстояния транспортирования вскрышных пород, определяющие объем вскрышного грузооборота. Технико-технологический резерв сокращения расстояния перевозки заключается в возможности размещения вскрышных пород, перемещаемых самосвалами, в выработанном пространстве разреза. Осуществимо это за счет перераспределения объема экскавации между транспортной и бестранспортной зоной, что позволит снизить объем вскрышного грузооборота. Сокращение высоты отработки развала вскрышных пород драглайном позволяет использовать высвободившееся выработанное пространство для размещения внутренних транспортных отвалов, что дает возможность сократить средневзвешенное расстояние транспортирования вскрышных пород и увеличить возможную производственную мощность угольного разреза. The article discusses feasibility of production capacity control in an open pit mine by variation of cargo traffic of overburden excavated volume in continuous cutting of inclined coal measures. The graphical analysis of the revealed patterns produces parameters of excavation process flow charts, which reduce the scope of transportation at the preset production capacity of an open pit coal mine. Within the ranges of the varied parameters of the cutting width, height of dragline removal of broken overburden rock disintegration and the height of the dragline operation site over the roof of the top coal seam in the measure, the patterns of the potential production capacity of an open pit coal mine and the overburden haulage distance, which govern the volume of cargo traffic of overburden excavated volume, are determined. Technologically, it is possible to reduce haulage distance by placing truck-hauled overburden in the mined-out area of the pit. This is feasible through redistribution of excavation volumes of mining with direct dumping and truck-and-shovel mining. Reduction in the height of dragline removal of broken overburden rock disintegration enables using the resultant vacant area for internal dumping with dump trucks, which allows reducing the weighted-average distance of overburden haulage with the simultaneous increase in the production capacity of an open pit coal mine. The article discusses feasibility of production capacity control in an open pit mine by variation of cargo traffic of overburden excavated volume in continuous cutting of inclined coal measures. The graphical analysis of the revealed patterns produces parameters of excavation process flow charts, which reduce the scope of transportation at the preset production capacity of an open pit coal mine. Within the ranges of the varied parameters of the cutting width, height of dragline removal of broken overburden rock disintegration and the height of the dragline operation site over the roof of the top coal seam in the measure, the patterns of the potential production capacity of an open pit coal mine and the overburden haulage distance, which govern the volume of cargo traffic of overburden excavated volume, are determined. Technologically, it is possible to reduce haulage distance by placing truck-hauled overburden in the mined-out area of the pit. This is feasible through redistribution of excavation volumes of mining with direct dumping and truck-and-shovel mining. Reduction in the height of dragline removal of broken overburden rock disintegration enables using the resultant vacant area for internal dumping with dump trucks, which allows reducing the weighted-average distance of overburden haulage with the simultaneous increase in the production capacity of an open pit coal mine. © 2022 Publishing house Mining book. All rights reserved.
Журнал: Горный информационно-аналитический бюллетень (научно-технический журнал)
Выпуск журнала: № 4
Номера страниц: 33-42
ISSN журнала: 02361493
Место издания: Москва
Издатель: ООО "Горная книга"