История нотариального дела на территории Тувы: от нойонов и старших выборных до Первой Кызылской нотариальной конторы (1914-1940-е гг.) : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2022

Идентификатор DOI: 10.22162/2619-0990-2022-59-1-51-62

Ключевые слова: history of notarial system, noyon, senior electives of settlements, district administration, pre-revolutionary bureaucracy, Resettlement Agency, Commissioner for Uryankhai Krai, Yeniseysk governorate, Tuvan People's Republic, Tuvan Autonomous Oblast, siberia, история нотариата, нойон, старшие выборные поселков, окружная администрация, дореволюционное чиновничество, переселенческое управление, комиссар по делам Урянхайского края, Урянхайский край, енисейская губерния, Тувинская Народная Республика, автономная область, сибирь

Аннотация: Введение. Данная статья об истории становления системы нотариата в одном из восточных регионов России - Республике Тыва. Особенные черты развития общественных и государственных институтов Тувы характеризуют исследовательский интерес к данному региону. Цель статьи - установить факты исторического опыта функционирования нотариальногоПоказать полностьюдела на территории Республики Тыва в 1914-1940-е гг. Материалы и методы. Источниковой базой исследования послужили документы Национального архива Республики Тыва: делопроизводственные документы Управления Комиссара по делам Урянхайского края и Переселенческого управления, местных хошунных и сумонных управлений, Нотариальной палаты Республики Тыва. Комплексный анализ нормативного регулирования системы нотариата после 1946 г. позволил доказать ее сформированность во второй половине 1940-х гг. Результаты. Во время Российского протектората 1914-1917 гг. в Урянхайском крае Положение о нотариате 1866 г. не было введено в силу национальных и геополитических особенностей территории. Фактически нотариальные функции исполняли представители местной национальной элиты (нойоны), старшие выборные русских поселков, чиновники Переселенческого управления и Управления Комиссара по делам Урянхайского края. В это время у коренного населения и крестьян-переселенцев не было общего единого представления о частной собственности, что вызывало множество споров, решаемых чиновниками местной российской администрации. В Тувинской Народной Республике в период 1921-1944 гг. система нотариата так и не сложилась. В образном понимании «нотариальное дело» поручалось осуществлять местным хошунным и сумонным управлениям (подобно сельским Советам, нотариальным столам в районных или городских исполнительных комитетах). Выявленные документы, среди которых «Книга приказов (по Кызылской нотариальной конторе) Тувинской автономной области за 1950-1958 гг.», позволили с точностью установить дату начала работы Первой Кызылской нотариальной конторы - 1 февраля 1945 г., а анализ нормативного регулирования нотариата в Туве - утверждать о сформированных общих чертах его функционирования наравне с другими регионами Советской России. Introduction. The article provides a historical review of how notarial system of the Tyva Republic - an eastern region of Russia - was taking its shape. The research interest towards the territory is determined by specific development features characteristic of public and state institutions in Tuva. Goals. The article aims to identify facts of historical experience in functioning of notaries in the territory of the republic from 1914 to the 1940s. Materials and methods. The study primarily explores documents from the National Archive of the Tyva Republic, such as official papers of the Department of the Commissioner for Uryankhai Krai and the Resettlement Agency, local khoshuu and sum administrations, and the Notarial Chamber of the Tyva Republic. Comprehensive analysis of normative regulations for notarial system issued after 1946 makes it possible to assert its complete existence in the mid-to-late 1940s. Results. The Russian Protectorate of 1914-1917 did not introduce the Notarial Regulations (1866) in the Uryankhai region due to national and geopolitical characteristics of the territory. In fact, notarial functions were performed by representatives of local ethnic elites (noyons), senior electives of Russian settlements, officials of the Resettlement Agency and the Department of the Commissioner for Uryankhai Krai. At that time, the indigenous population and peasant settlers had no shared understanding of private property, which caused many disputes resolved by local Russian officials. So, the period of the Tuvan People’s Republic (1921 to 1944) witnessed no shaping of notarial system. In a figurative sense, ‘notarial affairs’ were entrusted to local khoshuu and sum administrations (like village Soviets, notarial tables in district or city executive committees). The revealed documents, including the ‘Book of Orders for Kyzyl Notarial Office of Tuvan Autonomous Oblast, 1950 to 1958’ make it possible to precisely identify the earliest working day of the First Notarial Office of Kyzyl - February 1, 1945. Analysis of normative regulations for notarial system in Tuva presumes that general features of its functioning were formed along with other regions of Soviet Russia. Introduction. The article provides a historical review of how notarial system of the Tyva Republic - an eastern region of Russia - was taking its shape. The research interest towards the territory is determined by specific development features characteristic of public and state institutions in Tuva. Goals. The article aims to identify facts of historical experience in functioning of notaries in the territory of the republic from 1914 to the 1940s. Materials and methods. The study primarily explores documents from the National Archive of the Tyva Republic, such as official papers of the Department of the Commissioner for Uryankhai Krai and the Resettlement Agency, local khoshuu and sum administrations, and the Notarial Chamber of the Tyva Republic. Comprehensive analysis of normative regulations for notarial system issued after 1946 makes it possible to assert its complete existence in the mid-to-late 1940s. Results. The Russian Protectorate of 1914-1917 did not introduce the Notarial Regulations (1866) in the Uryankhai region due to national and geopolitical characteristics of the territory. In fact, notarial functions were performed by representatives of local ethnic elites (noyons), senior electives of Russian settlements, officials of the Resettlement Agency and the Department of the Commissioner for Uryankhai Krai. At that time, the indigenous population and peasant settlers had no shared understanding of private property, which caused many disputes resolved by local Russian officials. So, the period of the Tuvan People's Republic (1921 to 1944) witnessed no shaping of notarial system. In a figurative sense, 'notarial affairs' were entrusted to local khoshuu and sum administrations (like village Soviets, notarial tables in district or city executive committees). The revealed documents, including the 'Book of Orders for Kyzyl Notarial Office of Tuvan Autonomous Oblast, 1950 to 1958' make it possible to precisely identify the earliest working day of the First Notarial Office of Kyzyl - February 1, 1945. Analysis of normative regulations for notarial system in Tuva presumes that general features of its functioning were formed along with other regions of Soviet Russia. © KalmSC RAS, 2022

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Oriental Studies

Выпуск журнала: Т. 15, 1

Номера страниц: 51-62

ISSN журнала: 26190990

Место издания: Элиста

Издатель: Калмыцкий научный центр РАН

Персоны

Вхождение в базы данных