Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2022
Идентификатор DOI: 10.31857/S013128120018309-0
Ключевые слова: the Conflict on the CER, the historiography of Soviet-Chinese relations, Soviet experts-orientalists, конфликт на КВЖД, историография советско-китайских отношений, советские эксперты-востоковеды
Аннотация: Статья посвящена проблеме конфликта на КВЖД в работах советских экспертов-востоковедов - современников событий. Конфликтом на КВЖД называется советско-китайское противостояние на Китайско-Восточной железной дороге, начиная с 1924 г. Хронологические рамки определяются историей конфликта - периодом второй половины 1920 х - начала 193Показать полностью0 х гг. Уже в конце 1924 г. произошло первое столкновение между советской и китайской сторонами дороги. В начале 1926 г. конфликт на КВЖД перешел на качественно новый уровень, а в 1929 г. трансформировался уже в военное противостояние сторон. В 1920-1930 х гг. в советской литературе этому конфликту уделялось мало внимания. Поводом к повышению интереса общественности и специалистов-экспертов к ситуации на КВЖД стало резкое обострение конфликта и военные события 1929 г. Уже в 1929 г. в Сибири были изданы брошюры с описанием военного конфликта, в периодических изданиях появились развернутые материалы по этой проблематике. Источником для исследования явились публикации современников событий. Проанализированы работы советских востоковедов, таких как Б.Н. Мельников, С.А. Дридзо, А.А. Иванов, Г.Н. Зархин, Г.Б. Скалов, В.Я. Аболтин. Кроме того, были рассмотрены другие публикации разных авторов, посвященные советско-китайскому конфликту на КВЖД 1929 г. Анализ публикаций позволил сделать вывод о том, что в советской научной и научно-популярной литературе давалась крайне упрощенная картина событий, анализ проблем подменялся пропагандистско-идеологическими штампами, авторы сводили причины конфликта к проискам внешних врагов. The article is devoted to the problem of the Conflict on the Chinese Eastern Railway in the works of Soviet orientalist experts - contemporaries of the events. The Conflict on the CER is the Soviet-Chinese confrontation on the Chinese Eastern Railway, starting in 1924. The chronological framework is determined by the history of the Conflict of the Chinese Eastern Railway - the period of the second half of the 1920s - early 1930s. Already at the end of 1924, the first conflict between the Soviet and Chinese sides of the road took place. The conflict at the Chinese Eastern Railway in early 1926 moved to a qualitatively new level. The Soviet-Chinese Conflict at the CER in 1929 was already a military conflict between the two countries. In the 1920s-1930s little attention was paid to this conflict in Soviet literature. The reason for the increased interest of the public and expert experts in the Conflict at the Chinese Eastern Railroad was the sharp aggravation of the conflict and the military events of 1929. Already in 1929, brochures describing the military conflict were published in Siberia, and detailed materials on the problems of the Conflict at the Chinese Eastern Railroad appeared in periodicals. The source for the research was the publications of the contemporaries of the events. The works of Soviet orientalists such as B.N. Melnikov, S.A. Dridzo, A.A. Ivanov, G.N. Zarkhin, G.B. Skalov, V.Ya. Aboltin. In addition, other publications by various authors devoted to the Soviet-Chinese Conflict at the Chinese Eastern Railway in 1929 were considered. Analysis of the publications made it possible to conclude that an extremely simplified picture of events was given in the Soviet scientific and popular science literature, the analysis of problems was replaced by propaganda and ideological clichés, the authors reduced the causes of the conflict to the intrigues of external enemies.
Журнал: Проблемы Дальнего Востока
Выпуск журнала: № 1
Номера страниц: 180-191
ISSN журнала: 01312812
Место издания: Москва
Издатель: Российская академия наук, Институт Китая и современной Азии РАН