Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2021
Идентификатор DOI: 10.33186/1027-3689-2021-9-129-149
Ключевые слова: competence approach, competences, digitalization, librarians digital competences, university library, digital culture, компетентностный подход, компетенции, цифровизация, цифровые компетенции сотрудников библиотеки, вузовская библиотека, цифровая культура
Аннотация: Компетенции библиотекаря эпохи цифровых коммуникаций определяются условиями, в которых ему предстоит трудиться, и теми задачами, которые ему предстоит решать в обозримой перспективе. Библиотекари обязаны определить собственную роль и сформировать новые компетенции в цифровом обществе, основу которого составляют цифровые информационПоказать полностьюные обмены и в котором прежние «библиотечные» компетенции утратили актуальность. В статье представлены различные подходы к определению понятий «компетенции», «компетентность» и «компетентностный подход » . Рассмотрены взгляды учёных на сущность, структуру и способы развития цифровой компетенции библиотекарей; уточнено понятие развития цифровой компетенции библиотекарей в современных условиях. Подчёркнуто влияние этого процесса на развитие вузовской библиотеки. Цифровая компетенция библиотечного специалиста предполагает наличие профессионально значимого качества личности, проявляющегося в умении эффективно решать социальные и профессиональные задачи с помощью информационно-коммуникационных технологий, совершенствовать свои навыки в сфере цифровых технологий, адаптировать профессиональные знания к меняющимся условиям цифрового общества. Представлен опыт работы Научной библиотеки Сибирского федерального университета по разработке модели компетенций библиотекарей в цифровой среде. Набор компетенций включает так называемые мягкие и гибкие навыки. Модель цифровых компетенций позволит решать различные задачи в сфере управления персоналом, продвигать библиотеку к достижению стратегических целей и удовлетворять потребности пользователей. Librarian competences in the era of digital communication era are determined by the environment and the problems that the librarians have to solve in the nearest future. The librarians have to identify their role and to learn new competences for the digital society based upon digital information when traditional library competences have faded. The author examines various approaches to the concepts of competence, competency and competence approach. The author reviews various ideas of nature, structure and ways of librarian digital competence development; specifies the concept digital competence development and emphasizes its impact on academic libraries.The nature of librarian digital competence implies professionally relevel personal quality manifesting itself in the ability of solving social and professional problems with information and communication technologies, upgrade your skills in digital technologies, and adapting professional knowledge to changing digital society. The model of librarian competences for digital environment was developed by Siberian Federal University Scientific Library; the model is discussed. It comprises soft and flexible skills. The model would enable to solve various problems in staff management, to move the library forward toward strategic goals and to meet user needs and demands. Librarian competences in the era of digital communication era are determined by the environment and the problems that the librarians have to solve in the nearest future. The librarians have to identify their rote and to learn new competences for the digital. society based upon digital. information when traditional library competences have faded. The author examines various approaches to the concepts of competence, competency and competence approach. The author reviews various ideas of nature, structure and ways of librarian digital competence development; specifies the concept digital competence development and emphasizes its impact on academic libraries.The nature of librarian digital competence implies professionally relevel personal quality manifesting itself in the ability of solving social and professional problems with information and communication technologies, upgrade your skills in digital technologies, and adapting professional knowledge to changing digital society. The model of librarian competences for digital environment was developed by Siberian Federal University Scientific Library; the model is discussed. It comprises soft and flexible skills. The model would enable to solve various problems in staff management, to move the library forward toward strategic goats and to meet user needs and demands.
Журнал: Научные и технические библиотеки
Выпуск журнала: № 9
Номера страниц: 129-149
ISSN журнала: 10273689
Место издания: Москва
Издатель: Государственная публичная научно-техническая библиотека России