ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ СОВРЕМЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2020

Идентификатор DOI: 10.12731/2658-4034-2020-5-80-92

Ключевые слова: effectiveness of the education system, self-education, communication of generations, CONFLICT of generations, эффективность системы образования, самообразование, коммуникация поколений, конфликт поколений

Аннотация: Цель. Поиск возможных причин снижения эффективности подготовки современного специалиста исходя из предположения о существенной разнице взглядов на формы и способы представления и потребления информации поколений. Метод или методология проведения работы - в основу исследования положены личные наблюдения автора, осмысление бесед с пеПоказать полностьюдагогическими работниками, студентами и аспирантами, а также анализ научных и методических источников. В качестве методов исследования применены наблюдение, беседы, обобщение, сравнительный анализ. Результаты. В контексте теории поколений обоснована необходимость построения многовекторного, многополярного взаимодействия между преподавателем и обучающимся, что позволит реализовать принцип «общения на равных». Это способствует совместному личностному продвижению как преподавателя, так и обучающегося, формирует мотивацию к самообразованию и саморазвитию. Область применения результатов. Результаты исследования могут быть применены при организации образовательного процесса в вузе. Goal. The article deals with the problematic issues of training specialists in higher education from the perspective of the theory of generations of Neil Howe and William Strauss and based on the assumption of a significant difference in views on the forms and ways of presenting and consuming information of these generations. The author aims to find possible reasons for reducing the effectiveness of training a modern specialist. Method or methodology of the work - the research is based on the author’s personal observations, comprehension of conversations with teachers, students and postgraduates, as well as the analysis of scientific and methodological sources. The research methods used are observation, conversation, generalization, and comparative analysis. Results. The paper analyzes the age structure of teaching staff and university students and identifies their features of information perception. The main factors influencing the increase in the efficiency of the institutional subsystem of the education system are identified. In the context of the theory of generations the necessity of building multi-directional multipolar interaction between teacher and students in which important vector of communication “from the younger generation to the older” that will allow to realize the principle of “dialogue as equals”. This contributes to the clear manifestation of the basic pattern that ensures the change of generations, is also the main condition for the success of both the teacher and the student, promotes their joint personal advancement based on mutual recognition of values, ensures “equal participation” in order to overcome the generation gap, forms motivation for self-education and self-development. The scope of the results. The results of the study can be applied in the organization of the educational process at the university.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Russian Journal of Education and Psychology

Выпуск журнала: Т. 11, 5

Номера страниц: 80-92

ISSN журнала: 26584034

Место издания: Красноярск

Издатель: ООО "Научно-инновационный центр"

Персоны

  • Суханов Петр Владимирович (ФГБОУ ВО «Костромской государственный университет»)

Вхождение в базы данных