Тип публикации: доклад, тезисы доклада, статья из сборника материалов конференций
Конференция: European Conference on Management Leadership and Governance ECMLG 2020; Oxford; United Kingdom; Oxford; United Kingdom
Год издания: 2020
Ключевые слова: consumers of education services, education service, fishbein's model, quality of education services, потребители образовательных услуг, услуги образования, модель фишбейна, качество образовательных услуг
Аннотация: Indicators of quality of education services (master degree programmes) are determined and used for evaluating these services by consumers. Special attention is given to the trend towards degradation of the quality of higher education services in master degree programmes as reported by many Russian researchers and developing valid tПоказать полностьюools for quality evaluation by consumers is highlighted. A definition of quality of education services is given. External and internal factors that affect quality of education services are identified. Indicators of the quality of education services are determined and evaluation methods are described and compared. The indicators include educational technology, organisation of the educational process, teaching staff competence, and library resources. Consumer evaluation of the quality in master degree programmes in Siberian Federal University was conducted using the Fishbein's model adapted for the purposes of the study. The research showed that both consumers (master students) and experts (teachers) consider "teaching staff competence" to be the most important indicator of education services quality and rated the existing master programmes the highest by this indicator. Detailed statistical data for all indicators are given. An adapted version of the Fishbein's model has been approbated in Siberian Federal University and can be used to assess the quality of education services in master degree programmes in the field of management and economics, and develop proposals for improving them. Показатели качества образовательных услуг (магистерских программ) определяются и используются для оценки этих услуг потребителями. Особое внимание уделяется тенденции к ухудшению качества услуг высшего образования в магистратуре, о чем сообщают многие российские исследователи, и разработке действенных инструментов оценки качества потребителями. Дано определение качества образовательных услуг. Выявлены внешние и внутренние факторы, влияющие на качество образовательных услуг. Определены показатели качества образовательных услуг, описаны и сопоставлены методы их оценки. К таким показателям относятся образовательные технологии, организация образовательного процесса, компетентность педагогических кадров, библиотечные ресурсы. Потребительская оценка качества магистерских программ Сибирского федерального университета проводилась с использованием адаптированной для целей исследования модели Фишбейна. Исследование показало, что как потребители (магистранты), так и эксперты (преподаватели) считают "компетентность профессорско-преподавательского состава" важнейшим показателем качества образовательных услуг и оценивают существующие магистерские программы наиболее высоко по этому показателю. Приведены подробные статистические данные по всем показателям. Адаптированный вариант модели Фишбейна апробирован в Сибирском федеральном университете и может быть использован для оценки качества образовательных услуг по программам магистратуры в области менеджмента и экономики и разработки предложений по их совершенствованию.
Журнал: 16th European Conference on Management Leadership and Governance ECMLG 2020
Номера страниц: 65-72
Издатель: Academic Conferences International