ИЗМЕНЕНИЕ ПОТРЕБИТЕЛЬСКОГО ПОВЕДЕНИЯ И ТРЕНДЫ МАРКЕТИНГА, ПЕРЕМЕНЫ ПОСЛЕ ПАНДЕМИИ COVID-19 : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2020

Идентификатор DOI: 10.15350/2409-7616.2020.3.32

Ключевые слова: визуальный мерандайзинг, экологический маркетинг, цифровизация экономики, маркетинговые инновации, онлайн-торговля, пандемия COVID-19, ритейл, потребительское поведение, омниканальность, бренд, visual merchandising, environmental marketing, digitalization of the economy, marketing innovations, online trading, COVID-19 pandemic, retail, consumer behavior, omnichannel, brand

Аннотация: Статья посвящена новым тенденциям маркетинга в ритейле, благодаря которым потребительские предпочтения в последнее время сильно изменились. В результате этого политика образования цен, распределения и общения с клиентом также претерпела существенные перемены. Опыт многих зарубежных стран, а также события, связанные с пандемией COVIПоказать полностьюD-19 стали причинами резкого и основательного перехода к цифровизации экономики и использованию новейших технологий в розничной торговле. Россию эти изменения коснулись напрямую, поскольку нашей стране нужно поддерживать достойный уровень рынка, не хуже зарубежных, и предлагать российским гражданам качественную продукцию при помощи различных маркетинговых инноваций, тем самым привлекая покупателей в процесс торговли и поддерживая экономику на должном уровне. Более того, экономический спад на фоне коронавируса подтолкнул многих бизнесменов к существенным изменениям в ведении торговли, в том числе и к цифровизации многих своих сервисов, поскольку поведение российских потребителей заметно трансформировалось. Произошел внезапный переход на онлайн-торговлю, фирмам пришлось стремительно развиваться в сфере Интернет-маркетинга. Потребители всегда пытаются выбрать наиболее качественный товар по оптимальной для них цене, особенно сильная экономия проявляется сейчас, в период после сильной экономической рецессии на фоне пандемии. Это говорит о рационализации потребительских предпочтений. Также немаловажным критерием в потребительском выборе является впечатление от покупки, особенно после того, как практически все организации были закрыты на карантин, и люди лишились привычных походов по магазинам, торговым центрам. Таким образом, рационализм и покупательские эмоции заставляют человека делать выбор при покупке того или иного товара, и фирмы, которые хотят получать хорошую прибыль и продвигать свои товары и услуги в массы должны как можно скорее приспособиться к новым требованиям потребителей и условиям рынка. The article is devoted to new trends in retail marketing, which have led to a significant change in consumer preferences in recent years. As a result, pricing, distribution, and customer communication policies have also undergone significant changes. The experience of many foreign countries, as well as events related to the COVID-19 pandemic, have led to a sharp and thorough transition to digitalization of the economy and the use of the latest technologies in retail. Russia is directly affected by these changes, because our country needs to maintain a decent level of the market, not worse than foreign ones, and offer Russian citizens high-quality products through various marketing innovations, thereby attracting buyers to the trade process and supporting the economy at the proper level. Moreover, the economic downturn against the background of the coronavirus has pushed many businessmen to make significant changes in the conduct of trade, including the digitalization of many of their services, as the behavior of Russian consumers has significantly transformed. There was a sudden transition to online trading, and firms had to adapt rapidly in the field of Internet marketing. Consumers always try to choose the best quality product for the best price for them, especially strong savings are shown now, in the period after a severe economic recession against the background of a pandemic. This indicates a rationalization of consumer preferences. Also, an important criterion in consumer choice is the impression of a purchase, especially after almost all organizations were closed for quarantine, and people lost their usual trips to shops and shopping centers. Thus, rationalism and consumer emotions force a person to make a choice when buying a particular product, and firms that want to make a good profit and promote their products and services to the masses must adapt as soon as possible to the new requirements of consumers and market conditions. The article is devoted to new trends in retail marketing, which have led to a significant change in consumer preferences in recent years. As a result, pricing, distribution, and customer communication policies have also undergone significant changes. The experience of many foreign countries, as well as events related to the COVID-19 pandemic, have led to a sharp and thorough transition to digitalization of the economy and the use of the latest technologies in retail. Russia is directly affected by these changes, because our country needs to maintain a decent level of the market, not worse than foreign ones, and offer Russian citizens high-quality products through various marketing innovations, thereby attracting buyers to the trade process and supporting the economy at the proper level. Moreover, the economic downturn against the background of the coronavirus has pushed many businessmen to make significant changes in the conduct of trade, including the digitalization of many of their services, as the behavior of Russian consumers has significantly transformed. There was a sudden transition to online trading, and firms had to adapt rapidly in the field of Internet marketing. Consumers always try to choose the best quality product for the best price for them, especially strong savings are shown now, in the period after a severe economic recession against the background of a pandemic. This indicates a rationalization of consumer preferences. Also, an important criterion in consumer choice is the impression of a purchase, especially after almost all organizations were closed for quarantine, and people lost their usual trips to shops and shopping centers. Thus, rationalism and consumer emotions force a person to make a choice when buying a particular product, and firms that want to make a good profit and promote their products and services to the masses must adapt as soon as possible to the new requirements of consumers and market conditions. © 2020. All Rights Reserved.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: ЦИТИСЭ

Выпуск журнала: 3

Номера страниц: 363-373

ISSN журнала: 24097616

Место издания: Москва

Издатель: Центр инновационных технологий и социальной экспертизы

Персоны

  • Беляков Сергей Андреевич (Сибирский федеральный университет)
  • Эйрих Вероника Евгеньевна (Сибирский федеральный университет)
  • Степина Инесса Олеговна (Сибирский федеральный университет)

Вхождение в базы данных