Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2019
Идентификатор DOI: 10.32744/pse.2019.4.38
Ключевые слова: интернационализация образования, внутренняя интернационализация, профессорско-преподавательский состав ВУЗа, деятельность преподавателя, исследовательский университет, академическая коммуникация, университетская среда, языковая политика, internationalization of education, internationalization-at-home, university faculty, the activity of the teacher, research university, academic communication, university environment, language policy
Аннотация: Интернационализация является глобальным процессом приобретения международного характера всеми элементами образовательной среды в вузе. Она подразделяется на внешнюю и внутреннюю, однако границы между этими двумя понятиями размыты. Проведенный в ходе исследования анализ научной литературы позволил уточнить различия между внутренней Показать полностьюи внешней интернационализацией, а также помог выделить основные уровни внутренней интернационализации. Сопровождение и содействие реализации стратегии интернационализации внутри вуза является одной из наиболее актуальных проблем современного университетского сообщества, однако оно оказывает большое влияние на субъекты университетской среды и их профессиональную деятельность. Для того, чтобы отследить, как процессы внутренней интернационализации влияют на изменение профессиональной деятельности профессорско-преподавательского состава университета, а также выявить основные сферы деятельности, подвергшихся изменениям вследствие процесса интернационализации, был проведен анализ потребностей и трудностей сотрудников двух национальных исследовательских университетов России. В ходе него были выяснены основные проблемы, связанные с проводимыми трансформациями, которые диктуют дальнейшую траекторию развития в области повышения квалификации для научно-педагогического состава университетов - написание статей для журналов, индексированных в международных базах данных, использование английского языка в профессиональной и научной сферах, международные требования, предъявляемые к рабочим программам, а также техническое сопровождение образовательного процесса. Internationalization is a global process of acquiring an international character by all elements of the educational environment at university. It is generally divided into internationalization abroad and internationalization-at-home, but the boundaries between these two concepts are blurred. Analysis of the scientific literature conducted during the study made it possible to clarify the differences between two types of internationalization, and also helped to identify the main stages of internationalization-at-home. Accompanying and facilitating the implementation of the internationalization strategy within the university is one of the most acute problems of the modern university community, but it has great influence on the university staff and their professional activities. In order to track how the processes of internationalization-at-home affect the change in the professional activities of the university faculty, as well as to identify the main areas of activity that have undergone changes due to the internationalization process, an analysis of the needs and difficulties of employees of two national research universities of Russia was conducted. During it, the main problems related to the ongoing transformations were clarified, which dictate the further development trajectory in the field of advanced training for the scientific and teaching staff of universities - writing articles for journals indexed in international databases, using English in the professional and scientific fields, international requirements for the programs, as well as technical support for the educational process. Internationalization is a global process of acquiring an international character by all elements of the educational environment at university. It is generally divided into internationalization abroad and internationalization-at-home, but the boundaries between these two concepts are blurred. Analysis of the scientific literature conducted during the study made it possible to clarify the differences between two types of internationalization, and also helped to identify the main stages of internationalization-at-home. Accompanying and facilitating the implementation of the internationalization strategy within the university is one of the most acute problems of the modern university community, but it has great influence on the university staff and their professional activities. In order to track how the processes of internationalization-at-home affect the change in the professional activities of the university faculty, as well as to identify the main areas of activity that have undergone changes due to the internationalization process, an analysis of the needs and difficulties of employees of two national research universities of Russia was conducted. During it, the main problems related to the ongoing transformations were clarified, which dictate the further development trajectory in the field of advanced training for the scientific and teaching staff of universities - writing articles for journals indexed in international databases, using English in the professional and scientific fields, international requirements for the programs, as well as technical support for the educational process. © 2019 LLC Ecological Help. All rights reserved.
Журнал: Перспективы науки и образования
Выпуск журнала: № 4
Номера страниц: 497-508
ISSN журнала: 23072334
Место издания: г. Воронеж
Издатель: Общество с ограниченной ответственностью Экологическая помощь