Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2019
Идентификатор DOI: 10.32744/pse.2019.4.8
Ключевые слова: универсальные компетенции, soft skills, международная инициатива CDIO, общественно полезные практики, universal competencies, CDIO International Initiative, socially useful practices
Аннотация: Современный многомерно-трансформирующийся мир предъявляет к человеку новые требования для адаптации его к изменяющимся условиям общественной, политической, семейной жизни и профессиональной деятельности в условиях мультикультурного мира. Продуктивный диалог с профессионалами в этих условиях может быть осуществлен в условиях некого Показать полностьюкультурного универсала, базирующегося на сформированности у современного человека социально-психологических Soft skills. В статье раскрывается сущность Soft skills как унифицированных, которые с учетом личностных качеств человека определяют его способности решать сложные задачи, включая принятие решений, управление людьми и личным развитием, ведение переговоров, тайм-менеджмент, лидерство, командную и коммуникативную деятельность и др. Подчеркивается универсальный характер Soft skills, их надпредметность и надпрофессиональность, применимость в любой профессии и в повседневной жизни. Выделены принципы организации образовательного процесса, соблюдение которых будет способствовать результативному развитию Soft skills: 1. Формирование Soft skill и универсальных компетенций является целью и важнейшим результатом образования в соответствии с требованиями ФГОС ВО и стандартов Международной инициативы CDIO. 2. Результативность процесса формирования Soft skill и универсальных компетенций определяется его пролонгированностью и включенностью во все дисциплины учебного плана. 3. Формирование универсальных компетенций обеспечивается включением инвариантного метапредметного компонента в цели, содержание и результаты образования по всем дисциплинам образовательной программы подготовки. Обоснована возможность развития Soft skills в условиях вовлечения обучающихся в общественно полезную деятельность, формами которой могут являться участие в студенческом соуправлении; самоорганизация и личностный рост; волонтерская деятельность; интеллектуальное творчество; профессионально-ролевая деятельность; здоровьесбережение. Реализация представленного подхода к формированию навыков Soft skills осуществлялась в образовательной программе направления «Металлургия» подготовки бакалавров, базирующейся на принципах и стандартах инициативы CDIO в Сибирском федеральном университете. The modern multidimensional transforming world presents new requirements for a person to adapt them to the changing conditions of social, political, family life and professional activity in the multicultural world. A productive dialogue with professionals in these conditions can be carried out under the conditions of a certain cultural universal based on the formation of the socio-psychological Soft skills of the modern person. The article reveals the essence of Soft skills as unified, which, considering the personal qualities of the person, determines their ability to solve complex problems, including decision making, managing people and personal development, negotiating, time management, leadership, team and communication activities, etc. The universal nature of Soft skills, their subjectivity and professionalism, applicability in any profession and in everyday life is emphasized. The principles of the educational process organization, the observance of which will contribute to the effective development of Soft skills, are distinguished: 1. The formation of Soft skill and universal competencies is the goal and the most important result of education in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education and the standards of the CDIO International Initiative. 2. The effectiveness of the formation of Soft skill and universal competencies is determined by its prolongation and inclusion in all disciplines of the curriculum. 3. The formation of universal competencies is ensured by the inclusion of an invariant meta-subject component in the goals, content and results of education in all disciplines of the educational training program. The opportunity for developing Soft skills in the context of involving students in socially useful activities, the forms of which may be participation in student co-management, is justified; self-organization and personal growth; volunteer activities; intellectual creativity; professional role-playing activities; health protection. Implementation of the presented approach to the formation of Soft skills was carried out in the educational program of the direction “Metallurgy” of bachelor training, based on the principles and standards of the CDIO initiative at the Siberian Federal University. The modern multidimensional transforming world presents new requirements for a person to adapt them to the changing conditions of social, political, family life and professional activity in the multicultural world. A productive dialogue with professionals in these conditions can be carried out under the conditions of a certain cultural universal based on the formation of the socio-psychological Soft skills of the modern person. The article reveals the essence of Soft skills as unified, which, considering the personal qualities of the person, determines their ability to solve complex problems, including decision making, managing people and personal development, negotiating, time management, leadership, team and communication activities, etc. The universal nature of Soft skills, their subjectivity and professionalism, applicability in any profession and in everyday life is emphasized. The principles of the educational process organization, the observance of which will contribute to the effective development of Soft skills, are distinguished: 1. The formation of Soft skill and universal competencies is the goal and the most important result of education in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education and the standards of the CDIO International Initiative. 2. The effectiveness of the formation of Soft skill and universal competencies is determined by its prolongation and inclusion in all disciplines of the curriculum. 3. The formation of universal competencies is ensured by the inclusion of an invariant meta-subject component in the goals, content and results of education in all disciplines of the educational training program. The opportunity for developing Soft skills in the context of involving students in socially useful activities, the forms of which may be participation in student co-management, is justified; self-organization and personal growth; volunteer activities; intellectual creativity; professional role-playing activities; health protection. Implementation of the presented approach to the formation of Soft skills was carried out in the educational program of the direction “Metallurgy” of bachelor training, based on the principles and standards of the CDIO initiative at the Siberian Federal University. © 2019 LLC Ecological Help. All rights reserved.
Журнал: Перспективы науки и образования
Выпуск журнала: № 4
Номера страниц: 91-101
ISSN журнала: 23072334
Место издания: г. Воронеж
Издатель: Общество с ограниченной ответственностью Экологическая помощь