Перевод названия: China as an Art Concept in the Musical Art of Tuva
Тип публикации: статья из журнала
Год издания: 2018
Ключевые слова: китай, тува, художественный концепт, музыкальное искусство, china, Tuva, art concept, music art
Аннотация: Статья посвящена осмыслению китайской темы в тувинской музыке. Китайский культурный след считывается в слоях традиционной музыки, присутствует в композиторском наследии. Как художественный концепт, Китай предстает в тувинской музыке явлением неоднозначным и многомерным. The comprehension of the Chinese theme in Tuvan music is due tПоказать полностьюo the history of Tuva, which was part of the Qing Empire during the period from 1756 to 1912. The uprising of the mid-1880s ( Aldan Maadyr ) became the major event of national-liberation struggle of the Tuvinians against the Manchu-Chinese regime. Chinese cultural trace is seen in the layers of traditional music (in the origin of the lute chanzy, in the content of the songs Beezhin, Ala karaan deshken bolsa, oskyustun yry genre) and in the composer’s heritage - in the first symphonic poem Aldan Maadyr by A. Chyrgal-ool (1957), in the vocal cycle by U. Khomushku on poems by Chinese poets (2000), in the collective opera Monge ayalga (2004), in the musical-choreographic performance Kuzeldin aldyn sogunnary (2014). As an art concept, China appears in Tuvan music as an ambiguous and multidimensional phenomenon.
Журнал: Музыка. Искусство, наука, практика
Выпуск журнала: № 4
Номера страниц: 75-81
ISSN журнала: 22263330
Место издания: Казань
Издатель: федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования Казанская государственная консерватория имени Н.Г. Жиганова