Анализ современных образовательных технологий формирования национально-культурных идентичностей студентов через представление о множественности эстетических картин мира : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2019

Идентификатор DOI: 10.15293/2658-6762.1904.15

Ключевые слова: образовательные технологии, современный университет, национально-культурная идентичность, эстетическая картина мира, искусство стран ислама, электронный образовательный ресурс, educational technology, modern university, national cultural identity, aesthetic picture of the world, art of Islamic countries, electronic educational resource

Аннотация: Проблема и цель. В статье рассматривается проблема формирования мировоззрения, национально-культурной идентичности молодежи. Целью исследования является выявление структурных и функциональных особенностей современных образовательных технологий формирования национально-культурных идентичностей студентов посредством изучения множествПоказать полностьюенности эстетических картин мира. Методология. Основным методом исследования является образовательный эксперимент с применением электронного образовательного ресурса в курсе «Основы искусства стран ислама». Помимо эксперимента, в процессе проведения исследования применялись такие методы, как анкетирование, сравнительный анализ, интерпретация, а также обзор научной литературы. Результаты. Эксперимент позволил тщательно контролировать процесс обучения, постоянно отслеживая активность студентов. Тем самым были выявлены наиболее эффективные элементы и факторы, оказывающие влияние на спад студенческого интереса, а также определены закономерности студенческого поведения в образовательной среде. Студенты в процессе освоения курса получили представление о специфике становления региональной культуры, своеобразия мусульманской художественной картины мира. Полученные результаты свидетельствуют о толерантном отношении студентов к изучаемой культуре, что позволяет прогнозировать дальнейшее развитие взаимопонимания между представителями разных конфессий, народов, а следовательно - снижение угрозы социокультурных конфликтов. Заключение. Авторы обобщают выявленные особенности современных образовательных технологий формирования национально-культурных идентичностей студентов посредством изучения множественности эстетических картин мира. Introduction. The article deals with the problem of developing world outlook, national and cultural identity of young people. The purpose of this study is to identify the structural and functional features of modern educational technologies for developing national-cultural identities of students through studying diverse aesthetic pictures of the world. Materials and Methods. The main method of this study is an educational experiment with the use of an electronic educational resource in the course ‘Fundamentals of the Art in the Countries of Islam’. In addition to the experiment, the authors used such methods as questionnaires, comparative analysis, interpretation, and scientific literature review. Results. The experiment allowed to monitor the learning process and students' activities. Thereby, the most effective elements and factors influencing the decline of student interest, as well as the regularities of student behaviors within the educational environment have been identified. In the process of doing the course students got an idea of the specifics of regional culture formation and the uniqueness of the Muslim artistic picture of the world. The results indicate students’ tolerant attitude towards the culture being studied, which makes it possible to predict the further development of mutual understanding between representatives of different religions and peoples, and therefore, reducing the threat of sociocultural conflicts. Conclusions. In conclusion, the authors summarize the identified features of modern educational technologies for developing students’ national-cultural identities through studying diverse aesthetic pictures of the world. Introduction. The article deals with the problem of developing world outlook, national and cultural identity of young people. The purpose of this study is to identify the structural and functional features of modern educational technologies for developing national-cultural identities of students through studying diverse aesthetic pictures of the world. Materials and Methods. The main method of this study is an educational experiment with the use of an electronic educational resource in the course ‘Fundamentals of the Art in the Countries of Islam’. In addition to the experiment, the authors used such methods as questionnaires, comparative analysis, interpretation, and scientific literature review. Results. The experiment allowed to monitor the learning process and students' activities. Thereby, the most effective elements and factors influencing the decline of student interest, as well as the regularities of student behaviors within the educational environment have been identified. In the process of doing the course students got an idea of the specifics of regional culture formation and the uniqueness of the Muslim artistic picture of the world. The results indicate students’ tolerant attitude towards the culture being studied, which makes it possible to predict the further development of mutual understanding between representatives of different religions and peoples, and therefore, reducing the threat of sociocultural conflicts. Conclusions. In conclusion, the authors summarize the identified features of modern educational technologies for developing students’ national-cultural identities through studying diverse aesthetic pictures of the world. © 2011–2019 Science for Education Today All rights reserved

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Science for Education Today

Выпуск журнала: Т. 9, 4

Номера страниц: 247-259

ISSN журнала: 26586762

Место издания: Новосибирск

Издатель: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Новосибирский государственный педагогический университет"

Авторы

Вхождение в базы данных