Pedagogical approaches to teaching and adaptation of indigenous minority peoples of the North in higher educational institutions : научное издание

Описание

Тип публикации: статья из журнала

Год издания: 2018

Идентификатор DOI: 10.15293/2226-3365.1804.02

Ключевые слова: higher education, adaptive environment, northern territories, indigenous peoples, foreign experience, ethno-cultural identity, pre-University training, высшее образование, адаптивная среда, северные территории, коренные малочисленные народы, зарубежный опыт, этнокультурная идентичность, довузовская подготовка

Аннотация: Introduction. This article presents the results of the scientific study aimed to develop measures to improve the adaptive environment for the minority indigenous peoples of the North in higher educational institutions in order to increase their number in student population of Russian institutions of higher education. The objective Показать полностьюof the paper is to describe effective contemporary pedagogical approaches in higher educational institutions and a system of practical techniques for creating an adaptive educational environment in institutions of higher education which would facilitate an increase in students and graduates from the minority indigenous peoples. Materials and Methods. This article is based on the following universal scientific methods: analysis and synthesis, methods of field and sociological research from 2010 to 2017 in the northern districts of the Krasnoyarsk Territory, and the method of social design. Results. The research revealed two models of academic environments which could contribute to academic achievement of the minority indigenous peoples of the North: 1) the establishment of a specialized educational institution, the main benefit of which is using the native languages of the minority indigenous peoples of the North as languages of instruction and creating an adaptive infrastructure based on the particularities of their traditional lifestyle; 2) the integration of representatives of the minority indigenous population into the classical academic system of existing higher education institutions providing that a specialized adaptive system should be set up. Conclusions. The contemporary social and cultural situation of minority indigenous peoples of the North is worrisome in light of the fact that researchers are recording insufficient integration of these peoples into the industrial and post-industrial practices of the early 21st century. The problems outlined may be resolved by way of greater involvement of the indigenous minority peoples in the higher education system. The authors hope that proposed modern pedagogical approaches to teaching the minority indigenous peoples of the North in higher education institutions may facilitate the improvement of the social situation in the places where they are resident. Проблема и цель. В статье представлены результаты научного исследования, направленного на разработку мер по улучшению адаптивной среды для коренных малочисленных народов Севера в высших учебных заведениях. Цель статьи - проанализировать современные эффективные педагогические подходы в высшей школе и систему практических действий по созданию адаптивной среды в образовательном пространстве вуза для выпускников из числа коренных малочисленных народов Севера на материале Красноярского края. Методология. Применялись универсальные научные методы - анализ и синтез, и полевые и социологические исследования, проведенные с 2010 по 2017 гг. в северных районах Красноярского края, метод социального проектирования. Результаты. Авторы выявили две модели организации образовательного пространства, позволяющего эффективно обучать в высшей школе представителей коренных малочисленных народов Севера: 1) создание специализированного учебного заведения, основным преимуществом которого является возможность преподавать на родных языках коренных народов и организовать в вузе адаптивную инфраструктуру, учитывающую особенности традиционного образа жизни; 2) интеграция представителей коренных малочисленных народов Севера в классическую образовательную систему любого вуза с условием создания специализированной адаптивной системы. Заключение. Современное социальное и культурное положение коренных малочисленных народов Севера вызывает тревогу в связи с низкой степенью интеграции коренных малочисленных народов в индустриальные и постиндустриальные практики XXI века. Обозначенная проблема может быть решена путем более интенсивного вовлечения коренных малочисленных народов в систему высшего образования. Предлагая ряд современных педагогических подходов для обучения представителей коренных малочисленных народов Севера в вузах, авторы делают вывод, что это может способствовать улучшению социальной ситуации в местах компактного проживания коренных малочисленных народов Севера.

Ссылки на полный текст

Издание

Журнал: Вестник Новосибирского государственного педагогического университета

Выпуск журнала: Т. 8, 4

Номера страниц: 26-45

ISSN журнала: 22263365

Место издания: Новосибирск

Издатель: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Новосибирский государственный педагогический университет"

Персоны

  • Sitnikova Alexandra A. (Siberian Federal University)
  • Pimenova Natalia N. (Siberian Federal University)
  • Filko Antonina I. (Siberian Federal University)

Вхождение в базы данных